Zuidwesten van Amerika met een Camper!

Dag 17 Indiaanse tekeningen on route naar Gallup

Maandag 20 juni *

Zo wat een stormy night, het leek wel op een tornado. Je zag niets meer door het zand en de bomen gingen horizontaal. En nog maar niet te spreken over de camper die stond te schudden.

Dus slapen ho maar. Na een paar uur ging de wind gelukkig liggen en vielen we uiteindelijk in slaap.Om vanmorgen natuurlijk weer fris en fruitig op te staan :-). Er is niets meer te merken van de nachtelijke storm, de zon schijnt en het is al weer tegen de 30 graden. Na het ontbijt met zelfgebakken kaneelbroodjes gingen we eerst op weg naar Pertoglyph National Monument. Hier zijn 20.000 beelden te vinden 'getekend' in lava stenen. Sommige zijn heel goed herkenbaar maar sommige blijven mysterieus. De meeste beelden zijn tussen de 400 en 700 jaar gemaakt door de voorouders van de huidige Native Americans. Bij het visitor center wordt geadviseerd om te beginnen bij Boca Negra Canyon. Er zijn hier 3 trails te lopen van 5 tot 30 minuten. Voor ons betekent dit iets langer want de RV moet aan het begin van de canyon geparkeerd worden en we moeten eerst naar de trails lopen. Overal staan bordjes dat je moet uitkijken voor rattle snakes dus ik ben op mijn hoede. De eerste trail is er een heuvel op. De klim naar boven gaat goed totdat Jaydin valt en een schaafwond op zijn knie heeft. We lopen toch verder, het pad is er niet een van een mooie trap omhoog, nee over rotsen klauteren hoort er ook bij. En jemig wat is het hoog zeg. Onderweg zien wij verschillende beelden op de lava stenen.

Met een mooi uitzicht op Albuquerque lopen we langzaam aan weer naar beneden om onze weg te vervolgen naar de volgende trail. Dit is een echte kleine dus Jaydin kan even bij de waterfonteintje blijven spelen bij de picnictafel terwijl wij foto's maken. Op naar de laatste en daarna weer terug naar de RV. Pleister plakken, filmpje aanzetten en rijden maar richting Gallup. We rijden voornamelijk de Interstate 40, de weg die de Route 66 heeft verdreven, de weg die van oost naar west loopt. Druk met veel windvlagen en vrachtwagens.

Het is een schitterende omgeving waar de rode rotsen en de rode mesa's het uitzicht bepalen. Op een gegeven moment zie je ook enorme zwarte lavastenen. Nog wel even gestopt bij een of andere trading post. Onderweg kom je niet onder de grote reclame borden uit die je met enorme teksten naar hun trading post of casino proberen te lokken. En natuurlijk mag je soms een blik op de oude Route 66 werpen.Als we Gallup naderen worden de borden nog groter. Als ik het goed heb begrepen zijn hier wel 1000 trading posts; grote souvenirs zaken waar ze native american pottery, jewelry en andere kunstvoorwerpen verkopen.

Om 3 uur kwamen we bij onze volgende overnachtingsplaats; USA Rv Park in Gallup dus. We hebben deze net als alle andere gevonden via rvreviewpark.com. Een hele nette campground, gravel. Wederom dichtbij de playground en het podium waar we vanavond getrakteerd worden op een optreden van een of andere country zanger. We kunnen hier ook kiezen voor een cookout maar we gaan voor Sizzler, een van onze favoriete restaurants. We halen nog even wat drinken bij Safeways en trakteren onszelf op een starbucks…..mmmhhhh ….dat is nou genieten :-).We rijden hier een stukje Route 66 en ook hier zie je weer de vergane glorie die steeds erger lijkt te worden. Echt van die Mom and Pop motels, echt heel leuk maar totaal niet onderhouden en verwaarloosd. Terug op de campground horen we de schitterende country muziek ons al tegemoet komen….. NOT …… het is vreselijk en nu houd ik best wel van een beetje country maar dit was een aanslag op mijn gehoor. Gelukkig is het half 9 bedtijd voor de zanger en is er rust.

Jaydin heeft nog energie voor 10 dus die rent van camper naar playground, praat met een amerikaans stel, loopt achter de meisjes aan, gaat weer glijden, danst op de muziek, komt weer terug rennen, gaat met gereedschap en al weer terug om de glijbaan te maken, komt even een ijsje eten maar eigenlijk is dat teveel, dan toch nog even glijden en ja dan is het toch echt wel tijd om te douchen en naar bed te gaan. Meneer ligt nu te snurken, Rene zit buiten en ik zit op bed dit verslag te typen. Al luisterend naar de trein die met een enorm gedreun langs dendert en een sportvliegtuigje die om het uur even over komt vliegen. Het wordt koud vannacht. Welterusten!

Petra

* :(